Selv om du tro at du har forklaret det klart og præcist, så er det ikke sikkert at alle har forstået det samme. Mange gør den fejl at de tror at alle ved hvad de mener og tænker. Løsningen er at der afholds møder med hele teamets og der spørges hvad de tror målet er.
2) Tror at teamet skal styres
Et godt team behøver ikke at blive styret. Der skal være checkpoint under vejs, men ikke i en sådan udstrækning at de forstyrrer teamets performance.
3) Holder ikke øjne med arbejdsmiljøet
Alle gode ledere bør være opmærksom på underliggende problemer i deres teams og finde måder hvorpå man kan tackle dem inden de bliver til større problemer. En konfliktsky teamleder udsætter problemerne, hvilket betyder at de bliver større. Det kan få betydning for teamets performance. Team medlemmer skal ikke nødvendigvis kunne lide hinanden, men de skal respektere hinanden. Sørg for at respekt er en af værdierne i dit team.
4) Tror at teamlederen er klogere end teamet
En teamleder ved hvornår man skal lytte til sit team. Det kan godt være han tror han ved bedre, men ved gruppen sammen bedre. Team medlemmer arbejder dag ud og dag ind og deres meninger er vitale for teamets even til at opnå sine mål. Som team leder skal du acceptere team medlemmernes meninger og holdninger og i givet fald handle på dem.
Information på sider:
Anerkendelse - Derfor er teamwork godt? - Gode råd om teamwork - Teambuilding - Teamudvikling - Teambuilding - Kompetence - Coaching - Teamleder fejl - Hvad kan v&lig;re ulempen ved teamwork? - Teamwork - Bøger - Ideer til teambuilding aktiviteter - Hvorfor teambuilding aktiviteter -